Historie

De basis van het familiebedrijf Valk werd 45 jaar geleden gelegd. Op 1 januari 1960 startte Herman Valk samen met compagnon Albert van Steyn met autobedrijf Steva, genoemd naar de beide eigenaren. Vestigingsplaats: Boomcateweg 23 in Nijverdal.

De in –en verkoop van voornamelijk gebruikte auto’s vormde ook In die tijd een belangrijk deel van de activiteiten en in de schuur achter het huis van Herman en Betsy Valk werden reparaties verricht. De voorraad van maximaal zo’n drie auto’s mocht vaak wel in het weitje aan de overkant staan.
Al na drie jaar kon van een andere buurman een stukje grond worden gekocht waarop een kleine werkplaats werd gebouwd. En zo is het blijven gaan in de loop der jaren. Na het vertrek van compagnon Steyn in 1967 werd het een echt familiebedrijf. Herman deed het werk en zijn vrouw Betsy zorgde voor de boekhouding.

Wisselende merken

In 1972 werd een belangrijke stap gezet. Valk werd met een inmiddels gebouwde kleine showroom dealer van Vauxhall, jammer dat het merk eind ’79 van het Europese vasteland verdween ten gunste van Opel. De locatie in Nijverdal vormde voor Ford een mooie plek tussen de hoofddealers in Wierden en Raalte zodat Valk in 1980 servicedealer werd van het Amerikaanse automerk. In ’82 volgde Daihatsu dat een hoofddealerschap in Nijverdal zocht.

In 2000 werd het bedrijf overgenomen door hun Zoon Gerrit Valk, inmiddels stond er een ruime showroom en een grote goed geoutilleerde werkplaats.
Directeur/eigenaar Wolter Gaastra zit sinds 2002 jaar in de zaak. Midden 2002 kwam hij zijn zwager Gerrit Valk te hulp toen die door de onstuimige groei de uiteenlopende werkzaamheden niet meer alleen kon behappen. Hij bracht een kwaliteitsgerichte instelling mee. Maar liefst zeventien jaar gaf hij richting aan het kwaliteitsmanagement bij verwarmingsspecialist Remeha. Als commercieel directeur is Wolter eindverantwoordelijk voor in- en verkoop en administratie.
Gerrit Valk is eigenaar en technisch directeur. Met zijn achttien jaar ervaring in het bedrijf en zijn uitgesproken technische inslag is hij de constante factor bij Auto Valk. Auto’s kennen geen geheimen meer voor hem. Hij is er als het ware in geboren en is nooit meer weggegaan. Toen hij in 2000 de zaak overnam zette een forse groei in. Daardoor was hij minder dan hem lief was met techniek bezig. Maar na de taakverdeling tussen hem en Wolter kan hij zich weer storten op de werkplaats waar zijn hart ligt. Dat ook de telecommunicatie en het tunen van de software in auto’s hem op het lijf geschreven is, verwondert niemand. Ook dat is techniek en die ontwikkelingen staan nooit stil.

De in- en verkoop van jong gebruikte auto’s en ook het complete onderhoud ervan is tot de kernactiviteit van het bedrijf geworden. Dat dit was waar de markt op zat te wachten, is inmiddels duidelijk geworden. Een jaarlijkse omzetgroei met tientallen procenten ging regelrecht tegen de trend in. Niet meer de macht van het merk maar de wens van de klant bepaalt wat er gebeurt bij Auto Valk.
Met die onafhankelijke positie is Daihatsu natuurlijk niet uit beeld. De meest gangbare modellen staan nog steeds in onze showroom en het totale assortiment van Daihatsu wordt gewoon (nieuw) geleverd.
In 2003 is het bedrijf aan de Boomcateweg volledig uit zijn jasje gegroeid, en wordt er besloten om te investeren in een nieuw pand.
In 2004 wordt er 4800m2 grond aangekocht op industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal.
Eind 2005 wordt het nieuwe bedrijfspand in gebruik genomen, naast een ruime showroom van 1100m2, beschikt de nieuwe vestiging een goed geoutilleerde werkplaats van 480m2.

Absolute voorwaarde voor onze manier van werken is een enorme technische kennis en een perfect geoutilleerde werkplaats. We moeten van alle merken en markten thuis zijn en dat zijn we ook. Veel dealers uit de regio komen voor bepaalde diagnoseapparatuur even bij ons lang als ze met een merkvreemde auto te maken hebben. Onze klanten willen niet gebonden zijn en wij dus ook niet. Monteurs bij Auto Valk zijn daarom ook all rounder dan gebruikelijk is. Het zijn pure liefhebbers die redeneren vanuit auto’s en gebruikers en niet vanuit voorgeschreven procedures die door merken worden gedicteerd.

Het is ook niet zo gebruikelijk dat de eigenaar van het bedrijf afkomstig is vanuit de techniek. Meestal zijn het de commerciële mensen die het beleid bepalen. Bij Auto Valk worden de lijnen uitgezet door een automonteur en een kwaliteitsman. Dat is dan ook het geheim van het succes van de onderneming. Klanten en auto’s bepalen de gang van zaken en niet targets en procedures.